13 april 2022

Raadsvragen over verkeersafwikkeling N377

De zuidkant van de gemeente Staphorst is volop in ontwikkeling. Rond de voormalige Roustap is de verkeersdruk flink toegenomen. En die zal in de toekomst alleen maar groter worden. Daarom heeft raadslid Hendrik Troost in de raadsvergadering van 12 april 2022 hier aandacht voor gevraagd:

‘Voorzitter, als fractie van de SGP maken we ons grote zorgen over de geplande ontwikkelingen op en rondom de locatie van de voormalige Roustap en het gebied waar momenteel Groenrecycling Rouveen gehuisvest is. Hetzelfde gebied waar plannen ontwikkeld worden voor een opslag van zo’n 3000 personenauto’s.

1. Groenrecycling Rouveen is de laatste jaren gegroeid en op zich is dat positief, maar een gevolg is dat het aantal vervoersbewegingen fors toeneemt.
  2. Er is een plan ingediend om in het betreffende gebied de ruimte voor arbeidsmigranten fors uit te breiden. Met een grote toename van het aantal verkeersbewegingen als gevolg.
  3. Er zijn plannen om daar 3000 elektrische auto’s te stallen waarvan de accucapaciteit gebruikt kan worden als energie opslag. Een innovatief plan, maar aangezien de auto’s daar gemiddeld 14 dagen staan betekent het zo’n 15.000 tot 20.000 komende en gaande vrachtwagens per jaar.
  4. De N377 tussen de Lichtmis en Dedemsvaart word momenteel opgewaardeerd om de verwachte toename van personen- en vrachtverkeer vanuit Oost-Nederland te kunnen verwerken. Dus langs genoemde locatie word het veel drukker.
  5. Rijkswaterstaat is bezig met grootse plannen om de knelpunten bij de Lichtmis aan te pakken. Prima, maar dat betekent dat ook daardoor het verkeer op de N377 nog meer zal toenemen.

Voorzitter, ik ga niet in op de plannen op zich, maar we maken ons grote zorgen over de stapeling van de plannen. Los van elkaar gezien zijn het verkeerskundig relatief kleine wolken aan een blauwe hemel, maar gezamenlijk vormen ze een dreigende onweerslucht en zitten we in zwaar weer! Wanneer we hier niet tijdig ingrijpen en een plan voor opstellen, gaat dit echt niet goed. Er moet een goede aansluiting van het gebied op de N377 komen om de plannen door te kunnen laten gaan en de omgeving niet met een groot probleem op te zadelen.

Wat kan het college hier in betekenen? Of moet er een actie van de kant van de raad komen? We zijn benieuwd.’

Als SGP-fractie zullen de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden.