7 oktober 2022

Ontwikkeling locatie Dienstencentrum

Op dinsdag 4 oktober heeft de gemeenteraad van Staphorst een besluit genomen over de toekomst van de locatie Berkenlaan 1, in de volksmond bekend als ‘Het Dienstencentrum’. De SGP-fractie had voor deze locatie een heel aantal zaken graag anders gezien. De uitkomst van het proces was echter niet wat wij graag wilden. Dat bracht lastige keuzes met zich mee. Hieronder een toelichting op de gang van zaken.

De oude situatie

Locatie Berkenlaan 1 was in het verleden een schoolgebouw. Dit gebouw werd gebruikt door de OBS. In het jaar 2000 is de school verhuisd naar een nieuw gebouw aan de Staphorster Kerkweg. Het oude gebouw kreeg een nieuwe functie als Dienstencentrum voor de hele gemeente Staphorst. De gemeente is (nog steeds) eigenaar van het gebouw.

Op 1 januari 2023 dienen alle overheidsgebouwen in Nederland minimaal energielabel C te hebben. Het gemeentehuis wordt momenteel flink verbouwd om deze doelstelling te halen. Voor het gebouw aan Berkenlaan 1 zouden de kosten van energiezuiniger maken niet opwegen tegen het resultaat. Dat betekende dat de gemeente geen andere optie had dan iets nieuws te ontwikkelen op deze locatie.

Maatschappelijke functie

Het oude Dienstencentrum heeft een belangrijke maatschappelijke functie voor onze dorpsgemeenschap. Daarom staat/stond de SGP-fractie achter de keuze om in de nieuwe ontwikkeling ruimte te houden voor maatschappelijke voorzieningen. Daarnaast is er de mogelijkheid om op deze centraal gelegen locatie woningbouw te ontwikkelen. Gezien de krapte op de woningmarkt, is dit een mooie kans. Met woonstichting Vechthorst werden plannen ontwikkeld voor deze locatie.

Erfpacht

Als SGP vinden we het verkopen van deze locatie ronduit onverstandig. Het is een centraal gelegen locatie, die ook nog eens grenst aan De Berghorst. Daarom zijn wij met een alternatief gekomen: een erfpachtconstructie, waarbij de gemeente eigenaar van de ondergrond blijft. De erfpacht mag in de toekomst geen blok aan het been worden. Raadslid Henk Kin in zijn bijdrage op 8-6-2021: ‘Het voorstel om de grond via een erfpachtconstructie ter beschikking stellen lijkt ons een goed idee. We vinden het wel belangrijk dat na afloop van de erfpachtconstructie, de gemeente weer vrij beschikking heeft over de kavel inclusief gebouw. Anders zadelen we de gemeente in de toekomst met een locatie op, waarbij er nog veel geld betaald moet worden voor een afgeschreven gebouw. Wat ons betreft houdt de VechtHorst in hun plan rekening met het feit dat het gebouw gedurende de erfpachtperiode moet worden afgeschreven.’ Tijdens deze vergadering diende de SGP een motie in, waarin wordt opgeroepen om helderheid te geven over het einde van de erfpacht en de lasten die de gemeente dan krijgt. Deze motie werd aangenomen.

Hoogte

Berkenlaan 1 bevindt zich in een dichtbebouwd gedeelte van Staphorst. De SGP-fractie is van mening dat in het nieuwe plan rekening gehouden moet worden met de omgeving. Daarom hebben wij ons in de vergadering van 22-6-2021 middels een motie hard gemaakt voor een maximum van twee bouwlagen. Helaas was hier geen meerderheid voor.

Burgerparticipatie en ontsluiting

Twee andere knelpunten betroffen de burgerparticipatie en de ontsluiting. Vanuit de SGP-fractie zijn opmerkingen gemaakt over de gebrekkige burgerparticipatie, waarbij informatie soms erg laat werd verstrekt en omwonenden onvoldoende tijd kregen om zich goed voor te bereiden. Ook is de verkeerssituatie ter plekke reden tot zorg. Alleen een ontsluiting via de Berkenlaan baart ons zorgen. Liever hadden we ook een ontsluiting op de Ebbinge Wubbenlaan gezien.

Verdere ontwikkeling

Voor de SGP-fractie was het helder: dit plan voldoet op verschillende fronten niet en daarom wilden wij niet instemmen met het plan. Ondertussen tekende zich in de raad wel een meerderheid voor het plan af en zagen we realisatie van dit plan op ons af komen. En dan sta je voor een dilemma: blijf je – in lijn met voorgaande besluiten – tegenstemmen? Of probeer je het te realiseren plan zo goed mogelijk bij te sturen? Uiteindelijk hebben we als SGP-fractie ons best gedaan voor het laatste. Waarbij we het maximale hebben bereikt wat binnen de wettelijke kaders mogelijk is.

Besluit

Tijdens de raadsvergadering van 4-10-2022 heeft raadslid Henri Bisschop het SGP-standpunt als volgt verwoord: ‘Als fractie van de SGP hebben wij de nu voorliggende realisatieovereenkomst samen met de toezeggingen die de wethouder in de vorige raadsvergadering heeft gedaan langs de meetlat van ruimtelijke kwaliteit, parkeerbeleid, verkeersveiligheid en financiële degelijkheid gelegd. Daaruit concluderen wij het volgende:

• De wethouder heeft de toezegging gedaan dat de huurovereenkomst zodanig opgezet wordt dat deze voorziet in twee aansluitende huurperiode’s – van 20 jaar en 15 jaar.
  • De overnameprijs van de opstallen die de gemeente Staphorst aan het eind van de erfpachtovereenkomst dient te vergoeden, kan volgens de toezegging van de wethouder ingekaderd worden op basis van waardering op basis van sociale sector woningen.

Vanavond ligt de nadruk op de huurovereenkomst en de erfpachtovereenkomst. Om de voorwaarden van deze twee overeenkomsten steviger te verankeren en aan te scherpen, zal de fractie van de SGP een amendement indienen.

De essentie van het amendement is

1) flexibiliteit in de huurtermijnen, zonder opzeggingsmogelijkheid voor Vechthorst gedurende de looptijd van de erfpachtovereenkomst en

2) duidelijke inkadering van de waarde van de opstallen die aan het eind van de erfpachtperiode vergoed dienen te worden door de gemeente.

Hiermee wordt de beschikbaarheid van het Dienstencentrum voor de gemeente maximaal geborgd, worden de financiële risico’s van de erfpachtovereenkomst voor de gemeente op de wettelijk maximaal haalbare wijze beperkt en wordt naar onze mening voorkomen dat onze gemeente geconfronteerd wordt met een financiële loden last. Dat is voor ons een belangrijke verbetering.

In de visie van de SGP is het aanvankelijk voorliggende plan op een aantal essentiële aspecten fors verbeterd; daarbij zijn op onderdelen de grenzen van het wettelijk mogelijke benut. Wij zijn hier blij mee.

Is de nu voorliggende realisatieovereenkomst, met de onderliggende plannen, voor de SGP dan het ideaalplaatje? Nee, dat niet. Het is geen geheim dat onze fractie er een sterke voorkeur voor had en heeft dat de overnameprijs van de opstallen op voorhand op € 0 gesteld zou worden; dat blijkt echter wettelijk niet haalbaar. En ook voor wat betreft de drie bouwlagen aan de Ebbinge Wubbenlaan en de verkeersveiligheid – door middel van een extra uitrit aan de Ebbinge Wubbenlaan – hadden wij graag een alternatief gezien.

Het is voor ons duidelijk dat het nu voorliggende raadsvoorstel kan rekenen op een forse meerderheid in deze raad. Dit voorstel – inclusief het door ons in te dienen amendement – is naar onze inschatting dan ook het maximaal haalbare.

Wij hopen dat dit maximale vanavond in ieder geval bereikt wordt, hoewel wij uiteraard liever het in onze visie optimale voorstel gezien hadden.’

Het eindresultaat

Soms zie je als politieke partij bepaalde zaken graag anders. Dat is niet altijd mogelijk. Als SGP-fractie hebben we wel onze verantwoordelijkheid genomen om het te realiseren plan maximaal in de goede richting te sturen. Met een acceptabele erfpachtconstructie én een toezegging om voor de verkeerssituatie een goede oplossing te zoeken, is dat gelukt. Met dit plan worden er nieuwe woningen voor Staphorst gerealiseerd én heeft de gemeente een moderne voorziening voor maatschappelijke activiteiten.

Mocht u naar aanleiding van dit artikel nog vragen hebben, benader gerust één van de raadsleden. De contactgegevens kunt u op deze website vinden.