18 april 2017

Verzelfstandiging Reestmond, motie aangenomen

Raadsvergadering 18-04-2017

Voorzitter, 3 weken geleden hebben we gesproken over Reestmond.

We hebben toen gemeend als SGP samen met de CU een motie te moeten indienen om in de onderhandelingen die nu gaande zijn over verzelfstandiging van de afdelingen Groen en Metaal de voorwaarde op te nemen om tijdelijke Wsw-dienstverbanden over te nemen in een vast dienstverband.

Inmiddels zijn we 3 weken verder. De motie heeft wellicht (of blijkbaar) gespreksstof gegeven in de bestuurskamer en we zien plots beweging over de tijdelijke Wsw-dienstverbanden.

Via een memo bij de ingekomen stukken zijn we geïnformeerd over de mogelijkheid dat iedere individuele gemeente verbonden met de GR Reestmond eigen vrijheid heeft om zijn of haar inwoners een vast Wsw-dienstverband aan te bieden.

Als gemeente Staphorst beslissen we dus niet over de tijdelijke dienstverbanden van de overige gemeenten. Als gemeente zijn we dus nu zelf aan zet voor de 8 inwoners uit onze gemeente met een tijdelijk Wsw-dienstverband.

• 2 vanuit Groen zijn of gaan binnenkort op contract buiten Reestmond.
  • 3 vanuit Metaal, deze verzelfstandiging is niet op korte termijn te verwachten.
  • 3 vanuit overig waar nog geen reguliere arbeidsplaats voor gevonden is.

Gezien de aanvullende info van de laatste weken hebben we de motie veranderd en roepen we het college nu op om:

• De desbetreffende ‘Groen medewerkers’ met een tijdelijk contract uit Staphorst, in de verwachting dat de andere deelnemende GR Reestmond gemeenten hiertoe ook zullen besluiten, in vaste dienst te nemen en/of als vangnet te fungeren bij beëindiging tijdelijk arbeidscontract vanuit regulier bedrijfsleven.
  • Voor de overige medewerkers met een tijdelijk contract uit Staphorst een nadere onderbouwing te geven hoe werkzekerheid / arbeidsmatige dagbesteding gewaarborgd is ook als een reguliere werkplek niet haalbaar blijkt.

Motie Verzelfstandiging Reestmond op 18 april 2017 - aangenomen