5 oktober 2020

Gebrek aan nuance veroorzaakt ophef

Als SGP-fractie zijn we geschrokken van de erg ongenuanceerde reacties op social media n.a.v. de hetze die afgelopen zaterdag ontstond rond de kerkdiensten van de Hersteld Hervormde Gemeente van Staphorst. Blijkbaar hoef je niet op de hoogte te zijn van alle feiten, voor je ergens een duidelijke mening over kunt geven. We vragen ons af in wat voor samenleving we leven. Een kerk, die zich tot het uiterste inspant om de door de overheid gestelde regels na te leven, wordt belaagd met diverse bedreigingen en doodswensen.

We leven in bijzondere tijden. En dan is het goed om verantwoordelijkheden te laten liggen, waar ze horen. Zo is het de verantwoordelijkheid van een burgemeester om maatschappelijke organisaties aan te spreken als ze een potentiële bron van verspreiding van het virus zijn. En als fractie zien we dat onze (interim-)burgemeester in deze situatie correct handelt. En is het de verantwoordelijkheid van een kerkenraad om de kerkdienst binnen de door de overheid gestelde regels te laten verlopen. Laten we verder zorgen dat de eenheid in de samenleving niet ondermijnd wordt. Binnen elk maatschappelijk verband is er specifieke kennis en kunde over het eigen verband. Laten we elkaars deskundigheid waarderen. En als er oprechte zorgen zijn over de ander, ga vooral in gesprek. Elkaar zwart maken leidt alleen maar tot verwijdering. En dat kunnen we niet hebben. Zeker nu niet!

De SGP-fractie