25 oktober 2022

Algemene beschouwingen

Inleiding

Voorzitter, leden van de raad en het college, ambtelijke organisatie en belangstellenden,

‘De oogst is voorbijgegaan, de zomer is ten einde'. Ongeveer 2600 jaar geleden werd deze constatering gedaan door Jeremia. Ook voor 2022 geldt dat de zomer achter de rug is, de oogst is weer voltooid. De constatering van Jeremia werd gedaan in een tijd dat er grote maatschappelijke onrust was. De koning van Babel probeerde zijn rijk uit te breiden en zijn macht te vergroten. Een groot deel van het volk Israël was weggevoerd naar Babel en woonde niet meer in het land, waar hun wortels lagen.

Ook wij leven in een tijd van grote maatschappelijke onrust. Veel zaken lopen heel anders dan we ons hadden voorgesteld. Onrust en verwarring zijn er wereldwijd. Een oorlog woedt op ons continent. Het vertrouwen in overheden is laag. Daarnaast zien we een sterke kostenstijging en een toestroom van vluchtelingen.

En dan de vraag, de opdracht om vooruit te blikken naar Anno Domini 2023. Het is een opdracht voor ons als lokale overheid om de belangen van de inwoners van Staphorst, Rouveen en IJhorst zo goed mogelijk te behartigen. Met die insteek willen we als fractie van de SGP Deo Volente 2023 invulling geven.

Financieel

Onze fractie is blij met de structureel sluitende begroting die voorligt. Tot en met 2025 is er steeds een positief saldo, wat nog iets gunstiger zal uitvallen, gezien de laatste septembercirculaire.

Liquiditeitspositie

Voor ons is een punt van zorg de sterk teruglopende liquiditeitspositie van €17 miljoen naar €3 miljoen in 3 jaar tijd.

Naar aanleiding van deze zeer forse daling van de liquiditeitspositie, hebben wij de volgende vraag:

• Welke investeringen en overige uitgaven kunnen uitgesteld worden om de bescheiden buffer in de liquiditeitspositie comfortabeler te maken?

Als fractie roepen wij op dat we ons als gemeente niet moeten laten verleiden om – door eenzijdig te kijken naar het positieve begrotingssaldo voor de komende jaren – de uitgaven fors te verhogen of de inkomsten onnodig te laten teruglopen. De vermogenspositie biedt daar wellicht ruimte voor, de liquiditeitspositie niet!

Woningbouw

In Staphorst kampen we met een groot tekort aan betaalbare huizen. Met name voor starters is het heel lastig om een plek te vinden. Kijken we wat betreft woningbouw naar de toekomst, dan hebben we in Staphorst en Rouveen voldoende plancapaciteit voor de komende jaren. In Staphorst zit nu weinig schot in het bouwen. Welke mogelijkheden zijn er om dit te versnellen? In IJhorst hebben we momenteel geen beoogde locaties voor een volgende nieuwbouwwijk. De SGP-fractie wil het college de opdracht geven om samen met de inwoners van IJhorst op zoek te gaan naar een geschikte locatie voor de uitbreiding van IJhorst.

Flexwoningen

Flexwoningen kunnen een bijdrage leveren aan het oplossen van het tekort aan sociale huurwoningen. Wij stellen voor om de volgende locaties beschikbaar te stellen:

• De strook grond naast de Combischool in Rouveen (die in de toekomst gebruikt zou kunnen worden voor uitbreiding van de school).
  • De locatie waar de volgende fase nieuwbouw in IJhorst gerealiseerd kan worden.

Overige zaken

Daarnaast een aantal aanvullende vragen bij dit onderwerp.

• Is ons grondbeleid toekomstbestendig? Hebben we voldoende budget om onze grondposities op peil te houden?
  • Als fractie van de SGP vragen wij het college te onderzoeken of het te verwachten positieve resultaat van Rouveen-Zuid deels ingezet kan worden voor ondersteuning van onze starters op de woningmarkt.
  • Veel in- en uitbreidingsplannen stellen eisen aan zaken als riolering, wegen, groenvoorzieningen e.d. Hoe kunnen we zorgen dat een deel van de waardevermeerdering (ten gevolge van gewijzigde bestemming van grond) ten goede komt aan het realiseren van de algemene voorzieningen?

Verkeer en vervoer

Goede infrastructuur is van groot belang voor ons dorp. We vragen aandacht voor de volgende punten:

• Lijn 40 functioneert niet naar behoren. Dit dient verbeterd te worden. Daarnaast vragen wij opnieuw aandacht voor een snelbusverbinding met Zwolle in de spits.
  • Ontwikkeling van de spoorlijn door ons dorp. Landelijk staat dit stuk spoor weer op de agenda. Wat ons betreft gaat de spoorlijn door ons dorp in een tunnelbak, zodat het beschermde dorpsgezicht ook hier in stand blijft. Daarnaast aandacht blijven vragen voor een station.
  • Situatie op de N377 rond de locatie van het Circulaire Energiegebied.

Economie en landbouw

We zien dat het college veel tijd en energie steekt in het gebiedsproces NW-Overijssel en hopen dat hier een plan uitkomt, wat agrariërs perspectief biedt.

Burgers, bedrijven, kerken en verenigingen worden geconfronteerd met hoge prijzen voor energie. Wat zijn de mogelijkheden om hier tijdelijke ondersteuning te bieden, zodat het voortbestaan niet in gevaar komt? Hoe kunnen we mensen helpen die hun energierekening en/of maatregelen om energieverbruik terug te dringen niet meer kunnen betalen?

Sociaal Domein

Als gemeente beschikken we over een sterke keten binnen het Sociaal Domein. We zullen alles moeten doen om de kwaliteit hiervan vast te houden. Voor onze jongeren als het gaat om de jeugdzorg. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt dienen een plek te hebben waar ze zich comfortabel voelen. Mantelzorg voor onze zieken en ouderen dient blijvend gewaardeerd te worden. Als het gaat om de reserve Sociaal Domein, dan zien we dat deze in 2024 is uitgeput. Hoe kunnen we als gemeente hier tijdig op anticiperen?

Afsluiting

We begonnen met een constatering van de profeet Jeremia: ‘De oogst is voorbijgegaan, de zomer is ten einde'. Bij de profeet Jeremia wordt deze constatering gevolgd door de klacht: ‘Nog zijn wij niet verlost'. Deze klacht heeft alles te maken met de ongehoorzaamheid van het volk Israël tegenover God. We mogen ons met Jeremia oprecht zorgen maken over vele zaken die in ons land gebeuren en die niet stroken met Gods wet. Ondanks onze ongehoorzaamheid geeft God ons als land en volk wat nodig is om in ons levensonderhoud te voorzien. Het is onze wens en bede dat, in deze tijd met veel onzekerheden, het college en de ambtelijke organisatie wijsheid mogen krijgen om hun taken uit te voeren. Ten dienste van al onze inwoners.

Dat u uw werk mag verrichten zoals verwoord in Psalm 75 vers 2:

Als ik 't ambt ontvangen zal,

Wil ik, volgens eed en plicht,

Altoos recht doen in 't gericht.

Land en volk was in verval;

Maar zijn pijlers steld’ ik vast,

Tegen woed’ en overlast.